دنیای بازی سازی

به دنیای زیبای بازی سازی خوش آمدید. در این وبلاگ آخرین مطالب بازی سازی جهت اطلاع بازی سازان ایرانی ارائه خواهد شد

دنیای بازی سازی

به دنیای زیبای بازی سازی خوش آمدید. در این وبلاگ آخرین مطالب بازی سازی جهت اطلاع بازی سازان ایرانی ارائه خواهد شد

ساخت یک بازی کامپیوتری یک پروسه ی زمان بر ، پیچیده و طاقت فرسا است و یکی از مهمترین قسمت های مرحله ی ساخت یک بازی ، مرحله ی طراحی ( Design ) می باشد . طرح بازی یک زیر مجموعه از توسعه ی بازی که شامل پردازش طراحی محتوی و قوانین یک بازی در مرحله ی قبل از تولید و طراحی روند بازی ، محیط ، سیر داستان در خلال مرحله ی تولید می باشد . طرح بازی به فردی ماهر و صلاحیت فنی به خوبی نوشتن مهارت ها نیاز دارد .

بایگانی

چگونه بازی بسازیم؟

پنجشنبه, ۸ اسفند ۱۳۹۲، ۰۶:۵۲ ب.ظ

سرگرمی های دیجیتال

از دیر باز تا امروز سرگرمی به صورت های مختلف در زندگی انسان حضور داشته و خواهد داشت.امروزه بازیهای رایانه ای یکی از قطب های مهم سرگرمی هستند،تنوع در کنسول ها و بازی ها ، بازی های آنلاین و هزاران هزار محصولات جانبی این بازی ها بیشتر قشر کودک تا جوان حتی سنین بالا را به خود جذب کرده است.فاکتور های متعدد مانند داستان پردازی زیبا، جلوه های سینمایی و بصری چشم گیر،گیم پلی اعتیادآور،صدا گذاری،همزاد پنداری با شخصیت داستان و غیره و غیره تنها بخشی از عواملی هستند که باعث جذب انسان ها به بازی های رایانه ای و تبدیل این صنعت نو پا در مقایسه با دیگر صنعت ها به یکی از غول های سرگرمی دنیا شده است تا جایی که در ایالات متحده امریکا با فاصله ای چند میلیارد دلاری با سینمای هالیوودی در حال رقابت است.

این کار باعث شده تا عده ای به سمت ساخت بازی های رایانه ای روی بیاورند و در کنار کسانی که در این صنعت کار می کنند هم پا شوند.در ادامه و در مقاله های بعدی ما یاد خواهیم گرفت که چگونه از ابتدا یک بازی بسازیم،با اصلاحات رایج این صنعت آشنا خواهیم شد ،با کارهای مختلف،موقعیت های شغلی این صنعت آشنا خواهیم شد به بررسی ساخت بازی های دیگر خواهیم پرداخت.

How_To_Make_Games_tasvir 2

از دیروز تا امروز ، سیر تحول بازی های رایانه ای

How_To_Make_Games_tasvir 1

از دیروز تا امروز ، سیر تحول بازی های رایانه ای

چگونه بازی بسازیم؟

همانند فیلم ها ، ساخت بازی های رایانه ای به طور عمومی به سه قسمت مجزا که هر کدام از آنها دارای زیر شاخه های مختلف می باشند تقسیم می شوند ، این سه قسمت شامل:

  • پیش تولید (Pre-Production)
  • تولید (Production)
  • پس از تولید (Post-Production)

می باشد البته بسیاری از کمپانی ها و بازی سازان هستند که این چرخه را به پنج دسته و در بعضی از موارد به شش دسته تقسیم می کنند ولی ما در اینجا به بررسی تقسیم بندی که عمومیت بیشتری دارد می پردازیم.

قبل از اینکه به بررسی قسمت اول یعنی پیش تولید بپردازیم قصد داریم بازی ها را به دو بخش تقسیم کنیم:

  • بازی های مستقل (Indie – Game)
  • بازی های تجاری  (Commercial Game)

بازی های مستقل بازی هایی هستند که توسط یک نفر یا گروه چند نفره ساخت می شود بدون هیچ پیشتبانی مالی و سرمایه گذاری از سوی تولید کنندگان.در این گونه بازی ها بیشتر بر روی ابداع و نو آوری و انتشار بازی به صورت دیجیتال تمرکز می شود که می توان به بازی هایی مانند:

  • World of Goo
  • Fez
  • Braid
How_To_Make_Games_tsvir 3

نمونه ای از بازی های مستقل

اشاره نمود.بر خلاف بازی های مستقل،بازی های تجاری توسط تیم و استودیو های ساخت بازی که شامل تعداد زیادی از سازنده هاست که در بخش های مختلف فعالیت می کنند و دارای بودجه های کلانی از سوی تولید کنندگان هستند.تبلیغات فراوانی برای این بازی های می شود و به بیشتر به صورت بسته بندی و بروی دیسک های ذخیره ارایه می شوند.همانند بازی ندای وظیفه،بتلفیلد و غیره.

برای تکمیل تفاوت این دو نوع بازی نقل قولی می کنم از سازنده بازی Braid که در فیلم مستند بازی مستقل ( Indie Game : The Movie ) در مورد بازی های مستقل و تجاری نکته قابل توجهی را بیان می کند که باید علاقه مندان به بازی سازی به خوبی به این نکته توجه کنند.

جانتان بلو :” بسیاری از مردم به سمت ساخت بازی های مستقل روی می آورند و سعی می کنند مانند کمپانی های بزرگ باشند.کاری که کمپانی های بزرگ می کنند ساخت یک محصول با کیفیت بالا و جلا داده شده است که تا جایی که می تواند مخاطب بیشتری را به سمت خود جذب کند.راه انجام این کار در این است که شما تمام مشکلاتی را بر طرف کنید و اگر گوشه تیز در بازی وجود داشته باشید مطمئن شوید که اگر کسی با آن برخورد کند به وی آسیب نمی رساند یا چیزی همانند آن.ساخت این محصول تجاری پر زرق و برق در مقابل ساخت یک بازی مستقل و شخصی قرار می گیرد.”

پیش تولید (Pre-Production)

پس از تعریف بازی مستقل و بازی تجاری به ادامه بحث خودمان می پردازیم و به توضیح قسمت اول پیش تولید میرسیم.پیش تولید اولین قدم در پروسه ساخت بازی است که به فاز طراحی نیر معروف است.در این مرحله تصاویر مفهومی (Concept Arts) بازی کامل شده، شغل ها و کار ها تعیین شده و همه چیز برای فاز تولید آماده می شود.تیم ها شکل می گیرد، اسناد بازی (GDD) آماده می شود.تعدادی از نقش های حیاتی در این فاز طراحان بازی (Game Designers)،نویسندگان،طراحان مفهومی (Concept Artists) تولید کنندگان و رهبران تیم های مختلف هستند.بعد از این که فاز پیش تولید تکمیل شد شما حاضر هستید که به فاز بعدی یعنی فاز تولید شوید.

همه چیز از یک جرقه شروع شد

مطمعنا قبل از اینکه به مرحله پیش تولید برسید نیاز به ایده دارید.ایده ای برای ساخت یک بازی با ویژگی های خاص به محض اینکه ایده را بدست آوردید شما وارد مرحله پیش تولید می شوید.یکی از مهمترین بخش های پیش تولید ساخت اسناد بازی است که به شما در انسجام ایده و پروژه کمک می کند.

سند طراحی بازی چیست؟

سند طراحی بازی با نام لاتین Game Design Document و با اختصار GDD یک سند کاملا جامع است.این سند دایماً در حال توسعه است که شامل تمام جزئیات و جنبه های بازی مورد نظر است. پس تیم سازنده تمامی  نکات را می داند و می داند که چگونه بازی را بسازند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی