دنیای بازی سازی

به دنیای زیبای بازی سازی خوش آمدید. در این وبلاگ آخرین مطالب بازی سازی جهت اطلاع بازی سازان ایرانی ارائه خواهد شد

دنیای بازی سازی

به دنیای زیبای بازی سازی خوش آمدید. در این وبلاگ آخرین مطالب بازی سازی جهت اطلاع بازی سازان ایرانی ارائه خواهد شد

ساخت یک بازی کامپیوتری یک پروسه ی زمان بر ، پیچیده و طاقت فرسا است و یکی از مهمترین قسمت های مرحله ی ساخت یک بازی ، مرحله ی طراحی ( Design ) می باشد . طرح بازی یک زیر مجموعه از توسعه ی بازی که شامل پردازش طراحی محتوی و قوانین یک بازی در مرحله ی قبل از تولید و طراحی روند بازی ، محیط ، سیر داستان در خلال مرحله ی تولید می باشد . طرح بازی به فردی ماهر و صلاحیت فنی به خوبی نوشتن مهارت ها نیاز دارد .

بایگانی

نکات مهم بازی سازی (قسمت اول)

چهارشنبه, ۱۴ اسفند ۱۳۹۲، ۱۱:۴۶ ق.ظ

طراح


این 10 نکته توسط آقای TIM LANG مدیر طراحان TECH DECK LIVE در استادیو Spin Master نوشته شده است.


1.    نوشتن اسناد طراحی: اسناد طراحی بازی در حقیقت قلب طراحی بازی می باشد. یک طراح بازی باید همه یا قسمتی از جریان توسعه بازی را بنویسد. شما باید واقعاً بلد باشید که چگونه بنویسید و خوب بنویسید. اگرچه کتب مختلفی در باب نویسندگی نوشته شده امّا راه بهتر و واقعی برای بهتر نوشتن، خواندن مقالات Anatomy of a Design Document است که در پایگاه اینترنتی Gamasutra.com منتشر شده است. (لازم به ذکر است که ترجمه این مقاله با عنوان ساختار اسناد طراحی در دست ترجمه است و بزودی توسط همین تارنما منتشر می شود مترجم)

2.    ساختن یک مرحله سه بعدی: ساختن مرحله سه بعدی بازی از جایی شروع می شود که 90 درصد مکانیک بازی، طراحی بازی، سیستمهای دارایی، اسکریپت نویسی، کد نویسی، هوش مصنوعی و... گذاشته شده باشد. ساختن مرحله همچنین پایه طراحی بازی است.
 
3.    نوشتن اسکریپت های بازی: اسکریپت نویسی در حقیقت یک نوع کد نویسی برای بازی است. دلایل بسیار زیادی است که یک طراح باید کمی هم اسکریپت نویسی کند. طراح همانطور که باید با روند بازی آشنا باشد. باید اسکریپت نویسی بازی را هم بلد باشد و برای عناصر بازی اسکریپت نویسی کند. بعلاوه هنگامی که یک طراح اطلاعاتی پیرامون اسکریپت نویسی داشته باشد بسیار راحت تر می تواند با برنامه نویسان بازی در ارتباط باشد و با آنها صحبت کند.

4.    ساختن یک بازی یا ماد: مسلماً ساختن یک ماد یا بازی بهترین و بزرگترین راه برای کسب تجربه در طراحی مرحله برای یک پروژه بزرگ ساخت بازی است. پروژه های ماد سازی یک چیز کاملاً محصور و بسته برای تیم توسعه هستند و شما می توانید به راحتی آنها را بگیرید بدون این که به آنها بپردازید. و البته گاهی اوقات هم این مادها توسط ناشرین خریداری شده و همچون یک بازی واقعی به فروش می رسد. البته این بهترین راه برای قدم برداشتن در این راه نیست و انجام کاری به عنوان اولین نیست. و یک گروه از موتور ها و نرم افزارهای ارزان برای ساخت بازی هم وجود دارد که شما می توانید با آنها فعالیت کنید و یک بازی کامل توسط خودتان را با استفاده از آنها بسازید. “GarageGames” Torque Game Engine و Torque Game Builder دو تا از معروف ترین و محبوب ترین آنها میان مردم است.

5.    یادگیری برخی چیزها در Flash: اگر یک تصویر 1000 بار ارزش داشته باشد مسلماً یک تصویر متحرک 10000 بار ارزش دارد. به عنوان مثال یک جمله همچون Love را طوری طراحی کنید که به سرعت به سمت پایین حرکت کند. این می شود تفکر شما در مکانیک بازی، مراحل یا سیستم اما آیا این بهترین راه برای ارتباط با افکارمان است؟ شاید نه، George Lucas از حرکت storyboard ها که برای تنظیم صحنه های فیلم استفاده می شد برای ساخت جلوه های ویژه بزرگ در فیلم های جنگ ستارگان استفاده کرد. که این کار را به نوعی پویانمایی می نامند. این راحت ترین راه برای گرفتن تفکر پویانمایی است. مسلماً اگر کمی با این نرم افزار کار کنید بیشتر می توانید این گفته ها را درک کنید.

6.    داشتن توانایی: طراحان بازی سرپرست چشم بازی هستند. و یک سرپرست چشم باید تمام توانش را به کار ببرد تا دیگر اعضای گروه بتوانند کارهایشان را در این دید اجرا کنند. به عنوان مثال اگر یک پویانما از شما بپرسد که می خواهد شخصیت بلند شود و در یک اتاق پر از مردم غول پیکر همچون یک خرس Panda برقصد شما باید بگویید کمی خجالت بکش که می خواهی این بلا را سر نتیجه کار هنرمندان در بیاوری و با این کار ارزش بازی را فوق العاده پایین می آوری.

7.    کالبد شکافی بازی ها و مکانیزم آنها: بازیها پیرامون سیستم ها و مکانیزم ها قرار دارند. هر کس می تواند بازی ها را با یک تفکر ببیند. تفکر طراحان بازی این است که بازی ها را در هسته مکانیزم و سیستم بازی ترجمه می کنند. سیستم بازی سرگرمی و بازی می باشد. طراح بازی می تواند مکانیزم بازی را تجزیه و تحلیل انتقادی کند. که چرا این بخش سرگرمی بازی این قدر برای طراح بازی مهم است. من بسیاری از مردم که طراحان بازی را هم در برمی گیرد ملاقات کرده ام که اصلاً بازی نمی کنند. ما طراح بازی هستیم. ما باید زندگی و نفسمان بازی باشد. این خیلی مهم است که شما آنقدر توانایی داشته باشید که بتوانید از بازی کردن نکات خوب و بدش را فرا بگیرید.

8.    داشتن یک کیف آنلاین: طراحان بازی معمولاً کیف همراه ندارند. امّا آنها معمولاً در پایگاه های اینترنتی پست می دهند و توانایی ها و قدرتشان را نشان می دهند تا این که استخدام کننده ها ببینند.  شما احتیاج به یک کیف آنلاین (منظور یک فضای اشتراک گذاری فایل در اینترنت می باشد مترجم) برای گذاشتن نمونه متون و نوشته هایتان، نمونه کدها و اسکریپتهایی که برنامه نویسی کرده اید، تصاویر از مدل ها یا مراحل ساخته شده و گرفتن لینک دانلود مراحل و مدهای ساخته شده از پروژه ها و مراحل ساخته شده تان و انتشار آن دارید.

9.    چیره دستی در کار با ارتباطات مختلف: چه اهمیتی دارد که یک طراح با دیگر مردم در ارتباط باشد؟ مردم متفاوت از راه های متفاوت چیزهایی را پیرامون طراحی یاد می گیرند. و سپس در مورد تفکرها و ایده هایشان با مردم دیگر توسط زبان بین المللی انگلیسی بیان می کنند. شما باید با مردمی که نیاز به یادگیری دارند صحبت کرده و با آنها بحث کنید.
 
10.    یادگیری یک چیزی در یک روز جدید: شما می دانید که هر روز که به جلو حرکت می کنید نیاز به یادگیری یک چیز بیشتر دارید؟ هنگامی که من کارم را شروع کردم، من از تخیلم برای یک بازی RPG تخیلی کار گرفتم. این دلیلی نداشت که من احتیاج به دانستن سلاح های آتشین مورد استفاده در جنگ جهانی دوم را داشته باشم. چند سال بعد من در پایان کارم برای بازی تیراندازی جنگ جهانی دوم متوجه شدم که تمامی اطلاعاتم برای ساخت این بازی بی فایده بود. طراح بازی نباید به اطلاعاتش پیرامون مدرک طراح بازی راضی باشد. او باید اطلاعاتی پیرامون تاریخچه و روان شناسی و... داشته باشد و به فکر گرفتن مدارک معتبر برای این علوم هم باشد.
  • علیرضا غفارپور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی