معرفی تکنیک Level Of Detail و کاربرد آن در بازی ها
امروزه جهان های سه بعدی به جهان واقعی بسیار نزدیک شده اند، گرافیک بازی ها بسیار واقع گرایانه تر شده و زیبایی بصری در بازی ها حتی تا چند ماه گذشته تفاوت های بسیاری داشته است.
بدون شک برای نمایش این محیط ها پردازش های بسیار سنگینی نیاز است، برای سریعتر شدن پردازش ها از تکنیک ها و تکنولوژی هایی استفاده میشود که بازی سازهای حرفه ای باید آنها را بدانند و در مواقع لازم استفاده کنند.
یکی از کاربردی ترین و مفید ترین تکنیک ها، تکنیک (Level of detail (LOD است.
+ روش کار در این تکنیک به شکل زیر است:
اجسام در محیط های سه بعدی دارای بعد Z هستند یعنی شامل عمق نیز میشوند، این عمق دقیقا فاصله اجسام به دوربین یا چشمی که شما در بازی از داخل آن محیط پیرامون خود را مشاهده میکنید را مشخص میکند.
تصور کنید در یک محیط پر از درخت مثلا در یک جنگل هستید، مسلما برای زیبا بودن محیط تمامی درختها با کیفیت بسیار بالایی طراحی میشوند. حالا فرض کنید تا فاصله ۵۰۰ متری تان درخت می بینید، آیا نیازی هست درختی که در ۵۰۰ متری شماست با همان کیفیت درخت ۱ متری تان دیده شود؟
بدون شک جواب منفی است، چون در فاصله ۵۰۰ متری درخت آنقدر از شما دور است که شاید حتی جنس و نوع درخت را نیز تشخیص ندهید بنابراین در صورتی که هسته پردازش سیستم شما تلاش کند تا آن درخت را با همان کیفیت درختان نزدیک تان به شما نشان دهد کار بسیار بیهوده ای کرده حتی در دنیای واقعی هم اجسام دور از ما برای ما با کیفیت پایینتری مشخص اند و ما آنرا ساده تر و کم کیفیت تر از فاصله نزدیک می بینیم.
اینجاست که تکنیک LOD به کمک یک توسعه دهنده بازی می آید، با کمک این تکنیک مثلا یک درخت با ۳ کیفیت متفاوت طراحی میشود و بر اساس فاصله دید با جسم درخت ها با یکدیگر جایگزین میشوند مثلا در فاصله ۰ تا ۱۵۰ متری درخت با کیفیت بالا نشان داده میشود، در فاصله ۱۵۱ تا ۳۰۰ متری درخت با کیفیت متوسط و در فاصله ۳۰۱ تا ۵۰۰ متری درختان با کیفیت پایین نشان داده می شود.
با این تکنیک ساده و بسیار کاربردی هم کیفیت تصویر تقریبا تغییری با قبل نمی کند و هم سرعت پردازش به طرز بسیار محسوسی بالاتر می رود.
- ۹۳/۰۱/۰۷